Vervlogen Meetjesland: memorabel evenement

Zoals aangekondigd (zie het vorige artikel) stond de Open Deur/Fly-in 2014 in het teken van de geschiedenis
van het vliegveld van Ursel (of liever de vliegvelden).
Zoals voorspeld was de meteo wisselvallig, maar we hadden eigenlijk geluk: buiten enkele regenvlagen telkens
bij het openen van het vliegveld werden we gezegend met uitstekend weer.

De inhuldigingsplechtigheid van het monument op het oude vliegveld – “B-67” in geallieerdenjargon van 1945 –
was een aangrijpend moment, in het bijzijn van tal van prominenten.
Overvluchten van warbirds en The Victors betoonden de nodige eer aan de piloten van RAF 609 Sqn, waar-
onder verschillende Belgen.
Deze commemoratie van een RAF-squadron werd erg geapprecieerd door de Britse Luchtmacht, die dan ook
aanwezig was met een uitgebreide delegatie, met als hoogtepunten een Tornado, 2 Hawks en wat overblijft
van … 609 Sqn, dat in reservestatus verder leeft.

Ongetwijfeld heeft de lokale bevolking heel wat bijgeleerd over het roemrijke verleden van het vliegveld, en
zodoende de banden verstrekt met de huidige minder luidruchtige activiteiten van de gestationeerde vlieg-

clubs, hun terrasjes en bars.

De lokale brouwerij The Musketeers creëerde zelfs een nieuw bier “Ursels Vliegenierke” dat door iedereen,
man en vrouw, Belg en buitenlander, uitermate gesmaakt werd.
Ook de “Padre” van de Luchtmachtbasis Semmerzake was van de partij om met zijn kwispel de vliegtuigen
te wijden van eigenaars die dit wensten; de betrokken vliegtuigen werden ook gesierd met stickers van
Onze-Lieve-Vrouw van Loreto, patrones van de piloten.

Bijna alle aangekondigde vliegtuigen waren aanwezig, behalve de Belgische Alphajet.
Deze was eerst overgevolgen van zijn thuisbasis Cazaux (in de buurt van Bordeaux) naar Beauvechain
(Waals Brabant), maar liet het daar afweten met een technisch probleem, dat ondanks uren werk niet
tijdig opgelost geraakte.
Ter compensatie bood de Luchtmacht een goede ouwe Seaking aan; die kwam zoals beloofd op zondag,
maar net voor hij zijn SAR-demo wou geven liep een “scramble” binnen en moest hij dus andere oorden
opzoeken.
Eén van de hoogtepunten was natuurlijk de presentatie van onze eigen Victors, die heel wat ooh’s en
aah’s en applaus ontlokten.

Het aantal bezoekers valt moeilijk te schatten, volgens sommigen 6000, volgens optimisten 10.000.
In elk geval stond de autoparking barstensvol en waren er opvallend veel fietsers en voetgangers.
Laat het ons houden op 8000?
Geniet samen met ons van een kleine fotoreportage.

alt

alt

alt

alt

alt

alt

alt

alt

alt

alt

alt

alt

alt

alt

alt

alt

jawel, ook twéé Spitfires!

alt

alt

alt

alt

alt

alt

alt

alt

Onze Victors toonden menigmaal hun kunde, alleen of met bezoekende vliegtuigen:

alt

alt

Behalve de static show en overvluchten van vliegtuigen waren er nog bezienswaardigheden
en belevenissen:

– loods 1 was o.a. voorbehouden aan WO I en een flight simulator:

alt

alt

alt

alt

alt

– wie wou kon plaatsnemen in sommige vliegtuigen, wat uiteraard vooral succes had bij kinderen.
  Bij de F-16 werd uitleg verschaft door twee piloten die zowel op F-16 vliegen als op onze Pipers.

alt

alt

– er werd zowaar een huwelijksaanzoek gedaan (het antwoord was jááá)

alt

– de VCU-vloot was beschikbaar voor luchtdopen

alt

Maar er werd ook gewerkt!

alt

door een gelegenheidsbowser met pompisten voor avgas,

alt

door gelegenheidsbrandweermannen
(wees gerust, de brandweer van de Luchtmacht en van Maldegem waren ook present!),
en door marshallers

alt

alt

Zaterdagavond en -nacht werd door toeschouwers, piloten en medewerkers gevierd met een sympathieke
maaltijd, wijn, Ursels Vliegenierke en ander bier, dans op de muziek van coverband The Jokes, en veel
zot gedoe.

alt

alt

alt

alt

alt

Kunnen we beter eindigen dan met een foto van onze Victors met de Stinson,
die samen overgaan tot de “missing man formation”, ontstaan tijdens WO II?

alt

De foto’s zijn van de hand van Rick De Smet, Olivier Van Wonterghem, Peter Depoortere en Philippe Barbaix.


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.