Onze Evektors gedoopt en operationeel

Onze tweeling is gedoopt op 28 augustus 2015.
OO-VMD en OO-VMA wegen bij de geboorte elk 356,25 kg en meten 5,98 m.
Onze voorzitter Jo Van de Woestyne gaf een inleidende speech.

alt


Meter van de VMA is Melissa Van Israƫl, peter is Kurt Plyson.
Van de VMD zijn dat respectievelijk Delphine Dusslier en Luc De Smet.
Beide kregen onder impuls van Kurt Plyson, voorzitter van werkgroep B-67 ( www.b67ursel.be )
een historische doopnaam.
De OO-VMA kreeg het opschrift “The spirit of Mony”, en de VMD “The spirit of Charlie”.

Walter Bourgeois gaf een woordje uitleg bij deze namen.
Remy “Mony” Van Lierde was Smaldeelcommandant van RAF 164 Sqn toen het zich op Ursel bevond
in 1944.
Hij was piloot bij het Militair Vliegwezen, en zoals veel van zijn collega’s vluchtte hij in 1940 via Frankrijk
en Spanje naar de UK om er dienst te nemen in de RAF.
Daar bracht hij het tot Sqn Ldr (Majoor), en kreeg hij dus ook het bevel over een RAF-smaldeel.
Hij kreeg wegens zijn inzet tijdens de oorlog het DFC (Distinguished Flying Cross).
Na de oorlog vloog hij o.m. bij het 350 Smd in Beauvechain. Hij overleed in 1990.

Charles “Windmill Charlie” Dumoulin was tijdens dezelfde periode commandant van RAF 609 Sqn op Ursel.
Ook hij vervoegde de RAF in de UK, maar als een soort klusjesman helemaal onderaan de ladder.
Later werd hij officier en een geducht gevechtspiloot, en klom dus op tot de graad van Sqn Ldr, en
bevelhebber van 609 Sqn.
Hij overleed in 1998.

Padre Vanvooren, aalmoezenier van ATCC SEMMERZAKE, doopte dan beide vliegtuigen, waarna de peters
en meters hun petekindjes besprenkelden met champagne

alt

alt

alt

Ondertussen zijn beide vliegtuigen officieel overgegaan in de handen van hun thuis VCU.

Enkele bestuursleden en de instructeurs zijn er op “gelost” en nu wordt het nodige gedaan om de toestellen

te integreren in de opleidingscyclus. Binnenkort verwachten we dus de eerste leerling-piloot die zijn of haar

opleiding zal starten op onze Evektors.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.