URSEL AVIA 18

 

 

VCU gaat resoluut verder op de ingeslagen weg: URSEL AVIA 2018 is gepland voor 30 juni/1 juli.

Het blijft een unieke gebeurtenis: geen Open Deur, geen gewone Fly-in, geen airshow, maar een familiegebeuren waar luchtvaartenthousiasten van alle slag zeker ook hun gading vinden.

Drie thema’s worden weerhouden:

  • 40 jaar VCU
  • aviation in pictures
  • afscheid van de Seaking helikopter

 

Kaarten kosten €10 voor één dag, 15 voor het weekend. Kinderen mogen gratis binnen tot 12 j.

Voorverkoop in VCU en Huysmanshoeve: dagkaart €8 i.p.v. €10!

Voorverkoop gebeurt ook op https://ursel-avia.eventsquare.co

Er zijn ook VIP-kaarten beschikbaar  (€75 voor een dag, incl. drank en eten) en “VIP Wing” kaarten (€125 incl. drank, eten en een vlucht ) .

Al maanden leggen we contacten met luchtmachten, burgerluchtvaartbedrijven, bezitters van old-timers en warbirds,…

Voorlopig kunnen wij als zekerheid aankondigen:

Xingu van de Franse Armée de l’Air, RAF Tucano, BAF A109, BAF Seaking, BAF Red Devils, BAF B-Hunter, BAF F-16, Spitfire,…

Bezoek ook de speciale website www.urselavia.be

—————————————————————-

De Aeronca Grasshopper is nieuw op UrselAvia!

Het toestelletje werd o.a. gebruikt door de US Army Air Corps (de US Air Force bestond nog niet eens) vanaf 1942.

Het werd gebruikt voor observatie en verbindingen.

Zijn motortje van 65 PK gaf hem een kruissnelheid van 69 Kts of 126 Km/Hr

Deze Yak-52 is dan weer wel dikwijls te zien, want staat al enkele jaren gestationeerd op Ursel. Het is een Russisch opleidingstoestel, dat in heel veel landen werd en nog wordt gebruikt, en ook in sommige van die landen in licentie werd gebouwd.

Het wordt ook in de burgerluchtvaart veel gebruikt als acrotoestel.

Alleen al het geluid van de 360 PK 9-cilinder stermotor maakt sommigen wildenthousiast.

De Seaking moeten we niemand voorstellen. Het is waarschijnlijk het populairste toestel van de Belgische Luchtmacht, vooral sinds de TV-reeks “Windkracht 10”.

Sinds enkele jaren wordt hij op Koksijde stilaan vervangen door de NH-90, en zijn loopbaan loopt stilaan te einde. Er vliegen er nog 2, waarschijnlijk tot begin volgend jaar.

Een unieke kans om het toestel nog eens te bekijken.

De Spirfire is natuurlijk bekend als hét jachtvliegtuig van de Royal Air Force tijdens WO II. Er bestaan ontelbare versies van.

Dit is de Spitfire Mk IX, populaire naam Spit 9.

Het was één van de versies die ook bij onze Luchtmacht vloog tijdens en na de oorlog. De Spit 9 die u hier te zien krijgt zit in de kleuren van de Nederlandse Koninklijke Luchtmacht.

De  Stearman, later overgenomen door Boeing, Kaydet is van oorsprong een militaire opleidingstoestel uit de 30-er jaren.

Het werd door ontelbare luchtmachten gebruikt en werd daarna heel populair in de burgerluchtvaart als les- en sportvliegtuig, landbouwsproeier en acrobatietoestel.

De Piaggio Portofino zag het levenslicht in 1957.

Er werden verschillende versies van gebouwd, maar heel specifiek blijft de configuratie: 2 motoren met duwschroef.

Het werd als reis- en taxivliegtuig gebruikt, maar ook door verschillende staatsdiensten als militairen, kustwacht, douane,…

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *