URSEL AVIA 18

 

 

 

VCU gaat resoluut verder op de ingeslagen weg: URSEL AVIA 2018 is gepland voor 30 juni/1 juli.

Het blijft een unieke gebeurtenis: geen Open Deur, geen gewone Fly-in, geen airshow, maar een familiegebeuren waar luchtvaart-enthousiasten van alle slag zeker ook hun gading vinden.

Drie thema’s worden weerhouden:

  • 40 jaar VCU
  • aviation in movies (films en TV-series)
  • afscheid van de Seaking helikopter

 

Kaarten kosten €10 voor één dag, 15 voor het weekend. Kinderen mogen gratis binnen tot 12 j.

Voorverkoop in VCU en Huysmanshoeve: dagkaart €8 i.p.v. €10!

Voorverkoop gebeurt ook op https://ursel-avia.eventsquare.co

Er zijn ook VIP-kaarten beschikbaar  (€75 voor een dag, incl. drank en eten) en “VIP Wing” kaarten (€125 incl. drank, eten en een vlucht ) .

Al maanden leggen we contacten met luchtmachten, burgerluchtvaartbedrijven, bezitters van old-timers en warbirds,…

Bezoek ook de speciale website www.urselavia.be

—————————————————————-

De Aeronca Grasshopper is nieuw op UrselAvia!

Het toestelletje werd o.a. gebruikt door de US Army Air Corps (de US Air Force bestond nog niet eens) vanaf 1942.

Het werd gebruikt voor observatie en verbindingen.

Zijn motortje van 65 PK gaf hem een kruissnelheid van 69 Kts of 126 Km/u

Deze Yak-52 is dan weer wel dikwijls te zien, want staat al enkele jaren gestationeerd op Ursel. Het is een Russisch opleidingstoestel, dat in heel veel landen werd en nog wordt gebruikt, en ook in sommige van die landen in licentie werd gebouwd.

Het wordt ook in de burgerluchtvaart veel gebruikt als acrotoestel.

Alleen al het geluid van de 360 PK 9-cilinder stermotor maakt sommigen wildenthousiast.

De Seaking moeten we niemand voorstellen. Het is waarschijnlijk het populairste toestel van de Belgische Luchtmacht, vooral sinds de TV-reeks “Windkracht 10”.

Sinds enkele jaren wordt hij op Koksijde stilaan vervangen door de NH-90, en zijn loopbaan loopt stilaan te einde. Er vliegen er nog 2, waarschijnlijk tot begin volgend jaar.

Een unieke kans om het toestel nog eens te bekijken.

De Spirfire is natuurlijk bekend als hét jachtvliegtuig van de Royal Air Force tijdens WO II. Er bestaan ontelbare versies van.

Dit is de Spitfire Mk IX, populaire naam Spit 9.

Het was één van de versies die ook bij onze Luchtmacht vloog tijdens en na de oorlog. De Spit 9 die u hier te zien krijgt zit in de kleuren van de Nederlandse Koninklijke Luchtmacht.

Er komt ook een Spitfire Mk XVI, of “Spit 16”. Ook dit type vloog bij de Belgische Luchtmacht. Zoals het cijfer laat vermoeden betreft het een verdere evolutie van dit jachtvliegtuig. Misschien interessant detail: zelfs binnen een bepaald type Spitfire treden ook nog varianten op, met bv. kortere vleugels (“clipped wings”) of een andere canopy. Dit laatste is hier duidelijk te zien: deze heeft een “teardrop canopy”, duidelijk verschillend van deze van de Spit 9.

 

De  Stearman, later overgenomen door Boeing, Kaydet is van oorsprong een militaire opleidingstoestel uit de 30-er jaren.

Het werd door ontelbare luchtmachten gebruikt en werd daarna heel populair in de burgerluchtvaart als les- en sportvliegtuig, landbouwsproeier en acrobatietoestel.

De Piaggio Portofino zag het levenslicht in 1957.

Er werden verschillende versies van gebouwd, maar heel specifiek blijft de configuratie: 2 motoren met duwschroef.

Het werd als reis- en taxivliegtuig gebruikt, maar ook door verschillende staatsdiensten als militairen, kustwacht, douane,…

De Mustang P-51 is een beetje de Amerikaanse tegenhanger van de Spitfire.

Hij werd operationeel halfweg WO II, en was gespecialiseerd als escortejager voor bommenwerpers. Ook in de Koreaanse oorlog werd hij ingezet.

In 1948 werd in de US een nieuwe logica ingevoerd in de typebenaming van de vliegtuigen. Jachtvliegtuigen kregen vanaf dan een “F-” (zoals nu nog de F-16). Zodoende werd de P-51 de F-51. De tweezits trainerversie werd dan TF-51. Wat u in Ursel te zien krijgt is zo’n TF-51.

U kan meevliegen, maar dit is niet voor doetjes!

Van het grote geweld en lawaai naar de sierlijkheid en stilte.

Onze vrienden van de zweefvliegclub EZAC in Axel (NL), waar we uitstekende relaties mee hebben, stellen één van hun LS4 ‘s voor.

www.ezac.nl

Dit toestel werd in Duitsland gebouwd, vanaf 1980 en er liepen er meer dan duizend van de band.

De maximumsnelheid bedraagt 280 km/u, een pak meer dan de kruissnelheid van onze Pipers.

Ook met deze Bell Jet Ranger helikopter kan u meevliegen.

Het ontwerp dateert van de jaren 60 en lang was dit zowat de bekendste helikopter ter wereld. Hij wordt nog steeds erg veel gebruikt voor allerhande opdrachten in de burger- en militaire luchtvaart.

Meevliegen op een “normalere” manier, maar toch niet alledaags? Dan is deze Oekraïense Антонов Ан-2 (Antonov) er voor u. Er werden er meer dan 18.000 van gebouwd, en hij werd als manusje -van-alles gebruikt in ontelbare landen, vooral in O-Europa en Azië. Het is de grootste tweedekker ooit gebouwd en heeft toch maar één motor, maar met zijn 7 cilinders radiaal van 1000PK schept dat geen probleem.

De Bronco is een buitenbeentje door zijn vorm: een tweemotorige hoogdekker met dubbele staartboom.

Hij werd door de US in jaren 60 ontwikkeld als gewapende verkenner en verdiende in veel landen zijn sporen als relatief eenvoudig aanvalsvliegtuig. Hij werd door de US vooral in Viëtnam ingezet, maar ook nog bij de bevrijding van Koeweit. Het toestel werd ook her en der ingezet in de drugsbestrijding. Zoals u allicht kan zien zit de Bronco die wij u voorstellen in de kleuren van de Duitse Luftwaffe, die hem gebruikte als verkenner maar ook als doelsleper.

Het toestel vliegt nog altijd operationeel in enkele landen.

De Extra 330SC is één van de verschillende versies van een Duits toestel dat speciaal ontworpen werd voor luchtacrobatie. Het verdiende zijn sporen tijdens heel veel kampioenschappen, en is u misschien bekend van de Jordanian Falcons en de Redbull Races. De motor is een zescilinder van 300PK. De Extra kan 10G aan en rolt rond zijn langsas aan een onvoorstelbare 400°/sec!

Een ander beroemd acrobatievliegtuig is de Pitts S2A, een tweedekker maar daarom niet oud. De tweedekkerconfiguratie biedt namelijk voordelen in de luchtacrobatie.

Ook met deze kan u meevliegen, maar zoals de Mustang is hij evenmin weggelegd voor gevoelige ingewanden.

En nog een Piaggio: de P180 Avanti. Ook deze heeft die typische Piaggio-look met twee duwschroeven. Het toestel vliegt sinds 1990, hoofdzakelijk als zakenvliegtuig. Wat hem nog bijzonderder maakt is de “canard”: naast de klassieke hoofdvleugel en de staartvleugel heeft de Avanti ook nog eens een stel neusvleugels.

Nog een vrij exclusief zakenvliegtuig dat we naar Ursel kunnen brengen is de Pilatus PC 12. Dit Zwitserse vliegtuig is de bestverkopende gepressuriseerde éénmotorige turboprop (1200 PK); het werd zelfs door de US Air Force aangekocht. Het wordt gebouwd sinds 1991 en kan opstijgen en landen op korte gras- of zandbanen.

De laatste jaren proberen we grotere passagiersvliegtuigen op UrselAvia te krijgen. In deze categorie hebben we dit jaar als één van de blikvangers een Airbus A321 van de Belgische Luchtmacht.

Terug naar Zwitserland en naar oldtimer warbirds: de Pilatus P2 werd door de Zwitserse Luchtmacht gebruikt als trainer tussen 1945 en 1981.

De Beechcraft 17 Staggerwing zagen we al bij vorige edities, maar het blijft een heel aantrekkelijk en sierlijk vliegtuig uit de 30-er jaren. Het werd ontworpen als luxueus privévliegtuig, maar werd ook in andere versies gebruikt als verbindingsvliegtuig door heel veel militaire operators.

Zijn naam ontleedt hij aan de wat eigenaardige opstelling van de vleugels: weinig tweedekkers hebben een bovenvleugel die achter de ondervleugel staat.

De Piper Cub is wellicht één van de bekendste vliegtuigjes. De eerste versies dateren van 1937, maar deze werd geboren in 1994! Het is het 6e laatste toestel dat gebouwd werd, als Piper PA-18-150. De vorige eigenaar was Nick Mason van Pink Floyd, die het toestel liet registreren naar de naam van zijn echtgenote: Nety. De huidige eigenaar verkoos deze Britse G-registratie te behouden en niet over te gaan tot een Belgische OO-, hoewel het toestel in Ursel gestationeerd is.

Net als verleden jaar hebben we een paar buitenbeentjes, die door velen gekend zijn, alhoewel ze niet echt kunnen vliegen. Deze keer konden we de Batplane strikken, het vliegtuig van Batman. Het werd gebouwd door het VTI Deinze en was al heel populair op de FACTS-beurs van dit jaar in Gent.

De Blackshape Prime is een ULM, maar mispak je er niet aan! Het tweezittertje-in-tandem haalt snelheden tot 300 km/h en ermee vliegen geeft een uitgesproken militairejetgevoel.  Air Combat Europe is een groep Nederlandse militaire gevechtspiloten die met hun Primes aan burgers opleiding en demo’s geven in formatievliegen en heuse “air combat”.

The Victors moeten we jullie allicht niet voorstellen, het is ons huisteam wat formatievliegen betreft. Ze zijn internationaal bekend en verbluffen alle toeschouwers met wat ze uitvoeren met onze doodgewone Pipers, die helemaal niet ontworpen zijn voor luchtacrobatie. Bezoek hun website http://www.thevictors.be

De ELA Eclipse is een gyrocopter. Vorige jaren presenteerden we andere dergelijke tuigen. “Tuigen” omdat het een luchtvaartuig is dat er uitziet als een helikopter maar er geen is, en het is evenmin een gewoon vliegtuig.

De rotor is niet aangedreven, maar draait door de luchtsnelheid van het tuig en levert zo de nodige draagkracht om te vliegen. De eigenlijke voortstuwing wordt geleverd door de motor, die een duwschroef aandrijft. De vliegmogelijkheden van dergelijke combinatie zijn soms heel verrassend!

Zeker een hoogtepunt voor de schrijver dezes:  Christian Moullec die met zijn deltavleugel in formatie vliegt met ganzen!

 

De Douglas Skyraider vloog als prototype in 1945 en kwam dus te laat voor WOII. Hij werd wel door de US Navy gebruikt in Korea en Viëtnam. Ook de Britse Royal Navy vloog ermee en de Franse Luchtmacht zette hem in in de oorlog in Algerije.

Hij heeft een 18-cilinder radiaalmotor van ongeveer 2700 PK!

Vermits hij vooral bij marines vloog vanop vliegdekschepen heeft hij opklapbare vleugels.

De EDM Aerotec CoAX is een Duitse lichtgewichthelikopter, in productie sinds 2017. Vrij uitzonderlijk toegepast is het concept van 2 coaxiale hoofdrotoren. Dit maakt een staartrotor overbodig.

De rotoren worden aangedreven door een D-motor LF39, gebouwd in Deerlijk.

De Agusta A109 , standaard kleine helikopter van onze Luchtmacht, zal in principe een show geven met “flares” die normaal gebruikt worden om hittezoekende luchtafweerraketten te misleiden. Wij zeggen “in principe” omdat het gebruik van deze flares niet zonder gevaar is, voornamelijk op het vlak van brandbeveiliging.

De Luchtmacht vaardigt ook weer de Red Devils af, onze officiële acrobatische patrouille op SIAI Marchetti SF260.

Vorige jaren werd reeds uitgelegd dat de Britse Royal Air Force Ursel een warm hart toedraagt omdat onze werkgroep B-67 zich enorm inzet om de geschiedenis van de Britse Typhoon-squadrons levendig te houden. Deze squadrons waren in Ursel gestationeerd op het einde van WOII en hebben een niet onbelangrijke rol gespeeld in de bevrijding van N-W Vlaanderen en Zeeland.

Ze brengen 2 Short Tucano‘s naar hier. Net als onze Seaking is de Tucano “phasing out”: vanaf 2019 wordt hij vervangen door de Texan II. Het is dus misschien de laatste kans om RAF-Tucano’s te bekijken.

De Lockheed 12 of L-12 Electra Junior is een wat kleinere versie van de beroemde Lockheed 10 Electra, o.a. bekend van Amelia Earhart, die er in 1932 als eerste de Atlantische Oceaan mee overvloog én in 1935 als eerste de Grote Oceaan.

Het vliegtuig speelt dus een grote rol in de film “Amelia”, maar ook in “Casablanca”. Zodoende kadert de Electra goed in het thema “film” van Ursel Avia 18.

Hetzelfde geldt voor de Lake Buccaneer, een amfibievliegtuig, dat meespeelde in de film “The Firm”. Dit toestel vloog voor het eerst in 1959, maar is gebaseerd op de Skimmer van net na de laatste wereldoorlog.

De DHC-2 (De Havilland Canada) Beaver werd in 1947 ontworpen om te opereren in de Canadese bush. Hij kan dus op vrij korte afstanden landen en opstijgen en kan tegen een ferme stoot. En we blijven bij de filmwereld: hij speelde een rol in “Six Days, Seven Nights”. Hij deed o.a. dienst bij de Koninklijke Luchtmacht van onze noorderburen en komt in dat uniform naar Ursel.

De Embraer Xingu van de Armée de l’Air was hier al eerder. Hij is gestationeerd in Avord en ook onze Belgische en Luxemburgse militaire transportpiloten krijgen er hun transitieopleiding. In principe is de complete bemanning van het toestel dat naar Ursel komt trouwens Belgisch.

Last minute toezegging: een PZL-Okęcie 104 Wilga. Deze Poolse STOL (Short Take Off and Landing) werd gebouwd van 1962 tot 2006. Hij kende en kent nog ontelbare toepassingen in de burger- en militaire luchtvaart omwille van spectaculaire STOL-capaciteiten. Heel typisch is zijn relatief kleine 9-cilinder Ivchenko radiaalmotor van 260 PK.

De North American T-6 Texan, door andere luchtmachten (ook de Belgische) Harvard genoemd, was een zeer verspreide trainer. Bij ons werd hij gebruikt als overgangstrainer tussen de Stampe&Vertongen SV4 en jachtvliegtuigen als de Spitfires, Meteors en andere jets uit de jaren 50-60. Hij opereerde vooral vanop St-Truiden, Koksijde en Kamina (Congo).

De IAI B-Hunter is een UAV (Unmanned Aerial Vehicle) of drone, in België in gebruik sinds 2002, eerst bij de Landmacht in Elsenborn, later bij de Luchtmacht in Florennes. Hij wordt gebruikt voor allerhande verkenningszendingen, inclusief in buitenlandse conflicten en soms als kustwacht voor het opsporen van zeevervuiling. Typisch is de “push-pull” opstelling van de motoren: één op de klassieke plaats in de neus, één met een duwschroef in de staart.

Verder komen nog zo goed als zeker:

  • een Chipmunk
  • een Belgische F-16
  • de Belgische Luchtcadetten met één van hun zweefvliegtuigen

Voor spotters wordt een speciaal plaatsje voorzien.

Reserveer door hier te klikken

Meevliegen kan door hier te klikken.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.