Brug van Vroenhoven

Afgelopen dinsdag, 11 mei, zag en hoorde je enkele F-16 vliegtuigen boven Aalter en het Urselse vliegveld vliegen. De piloten maakten zich klaar om vanuit Aalter een herdenkingsvlucht uit te voeren boven de Brug van Vroenhoven.

Even wat duiding:
De Tweede Wereldoorlog begon voor België op 10 mei 1940. De Duitsers vielen België binnen met een verrassingsaanval.

Wat weinig mensen weten is dat er toen in Aalter een vliegveld was aangelegd voor het Belgisch Militair Vliegwezen, een onderdeel van het Belgisch Leger. Het vliegveld kreeg de naam ‘terrein 26’ en werd in die meidagen al gebombardeerd door de Duitsers.

Het militair vliegwezen had 15 Fairey Battles van het 5de en 9de Smaldeel op Evere staan en 11 toestellen werden in allerijl naar hun dispersie vliegveld Belsele over gevlogen. Omdat Belsele ondertussen ook werd aangevallen nam CO Majoor Piot meteen de beslissing om door te vliegen naar Aalter. Na wat hulp van de lokale landbouwers om de reeds ontstane kraters te dichten was het vliegveld ‘terrein 26’ klaar.

Het toestel waarmee ze vlogen was de Fairey Battle I, een eenmotorig vliegtuig dat in 1936 was ontworpen als lichte bommenwerper. Met de registratie T58 tot T73 werden er door België 16 gekocht. In de RAF was dit vliegtuig actief met 3 bemanningsleden, in België vloog men met 2 aan boord, een piloot en een observator/boordschutter. Het licht bewapende toestel vloog maximum 390 km/h en kon 8 bommen van 50kg of 4 van 125 kg meenemen.

Bij dageraad van 11 mei 1940 maakten 3 ‘pelotons’ van telkens drie vliegtuigen zich klaar om een aanval uit te voeren vanuit Aalter op de bruggen van Vroenhoven, Veldwezelt en Briegden. De orders om de bruggen te bombarderen werden gegeven via de radio maar ook de Duitsers luisterden mee…
Kort na het opstijgen verliezen ze meteen al een aantal bemanningen door aanvallen van Duitse vliegtuigen maar de rest zet door. Ze worden onderweg zelfs beschoten door eigen troepen die de opdracht kregen om op alles te schieten wat beweegt in de lucht. Ook de ondersteuning van de ‘peletons’ door Belgische Gloster Gladiators werd afgeblokt door de Duitsers.

Wat dan volgt is een totaal ongelijke strijd. Geen enkele brug kon vernietigd worden en er waren zware verliezen. Vijf bemanningsleden overleven het niet en vijf zijn gekwetst, zes toestellen gaan verloren en drie zijn zwaar beschadigd.

De bemanningen vervulden hun opdracht die hen gegeven werd, goed wetende dat het een zeer moeilijke opdracht zou zijn.
Dit is een stuk luchtvaartgeschiedenis van Aalter wat we nooit mogen vergeten.

We gaan in Aalter proberen om dit gebeuren in de toekomst wat meer in de aandacht te brengen met de Werkgroep B-67 van onze Vliegclub Ursel. Het 5de Smaldeel vliegt immers de dag van vandaag nog steeds in onze Belgische Luchtmacht en dit met opleidingsvliegtuigen ‘Marchetti’ voor de leerling piloten van onze Belgische Luchtmacht. Wie weet mogen we dit Smaldeel verwelkomen op 11 mei 2022 op het nu in Aalter gelegen Urselse militaire vliegveld.

Meer info aangaande de Duitse inval en de aanval op de drie bruggen kan je vinden in het belevingscentrum ‘Brug van Vroenhoven’.

 

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.