Nieuws
Ursel Avia 2017 PDF Afdrukken E-mailadres

alt

alt

Dit jaar verloopt Ursel Avia weer in volle samenwerking met het ATCC, dat zijn Open Deur organiseert op
vrijdag 23 juni 2017. Het ATCC is het Air Traffic Control Centre van de Luchtmacht, in GAVERE/SEMMERZAKE.
Zoals twee jaar geleden bewezen, creëert deze samenwerking enorme perspectieven voor beide partijen.
De RED DEVILS, het Belgische militaire demoteam, zal bv. gebruik maken van het vliegveld van Ursel.
Maar er zit nog veel meer militaire deelname in de pijplijn.
En uiteraard ook een uitgebreide burgerdeelname.
Enkele passagiersvliegtuigen worden eveneens verwacht.
We zullen regelmatig deelnemers aan Ursel Avia op deze website aankondigen, van zodra hun deelname
definitief is.

Luchtdopen met heel speciale vliegtuigen zullen ook mogelijk zijn: met een Antonov An-2,

een Mustang P-51, een Pitts S-2A, een helikopter.


Op vrijdag is een spotterscorner voorzien; dan wordt de aankomst gepland van de meeste militaire deel-
nemers en een deel van de burgervliegtuigen voor de static show. Een spotterskaart kost 15 EUR.

Die zelfde avond is een "Sunset Glory" voorzien, ideale gelegenheid om mooie foto"s te nemen bij ondergaande

zon. Bestel je spotterskaart bij Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien.


We werken eveneens aan een "meet" van identieke historische vliegtuigen, naar analogie met de voorbije
"Pitts meet" en "Gazelle meet". Deze keer wordt het een "Stinson Reliant meet".

Een film over Ursel Avia 2016 kan je hier bekijken.

Elk jaar werken we met een bepaald thema.
Deze keer wordt gekozen voor THE ART OF FLYING, waarbij het niet zozeer gaat over de kunst of kunde
van het vliegen, maar over de kunst in de luchtvaart. We hebben het dus over beeldhouwen, schilderen,
film, muziek, dichten, modelbouw, fotografie,...
Op vrijdagavond organiseren we een heuse vernissage.
Voor deze gelegenheid is er een tweede thema: 60 YEARS RED DEVILS.
De acropatrouille van onze luchtmacht viert immers deze belangrijke verjaardag op Ursel!

 
Kom geregeld naar onze website om nieuws te vernemen.


Een gewoon dagticket kost in voorverkoop 8 EUR, een weekendticket 15, te koop in de vliegclub en in de Huysmanshoeve.

(http://www.oost-vlaanderen.be/public/cultuur_vrijetijd/toerisme/huysmanhoeve/index.cfm)

Op de dag zelf betaal je 10 EUR. Kinderen tot 12 jaar mogen gratis binnen.

VIP-combinaties zijn ook mogelijk. Zie onderaan dit artikel.


Op zaterdagavond plannen we weer een feestje, onze jaarlijkse Barnstorm, dit jaar met coverband SECOND REVOLUTION!

Te beleven in loods 2. Inkom €25, tot 12 jaar €10.

(https://www.facebook.com/thesecondrevolution)


Een deel van de opbrengst gaat naar volgende goede doelen:

- de MUG heli West-Vlaanderen. Zie www.imdh.eu

- Anthony Caere, bekend van het VRT-programma Flying Doctors, die zich inzet voor de dieren in het Virunga

  park (Congo)

  Zie https://nl.ulule.com/missievirunga




Eerste zekerheid: de Extra 330SC.

alt

Dit puur voor acrobatie ontworpen vliegtuig is een verdere evolutie van de Extra 300.
De motor ontwikkelt 315PK, en het toestel is bestand tegen + en - 10G, nauwelijks te verdragen door
een menselijk lichaam.

De Consolidated Catalina is een vliegboot.

alt

Hij werd operationeel ingezet door verschillende krijgsmachten vanaf 1936. De motoren staan zo hoog
mogelijk opgesteld om buiten het bereik van opspattend water te blijven.
Het toestel was zeer multifunctioneel: het kon opereren vanop het water én vanop vaste grond; qua
bewapening was het uitgerust met mitrailleurs, bommen, diepzeebommen en torpedo's, maar het werd ook
gebruikt voor opsporing en redding, verkenning, transport, enz.

In het kader van The art of Flying verwachten we de T-65 X-Wing Starfighter

alt


Uit Star Wars komt deze replica “overgevlogen” naar... Ursel Starfield! Het VTI Deinze is met man en macht
aan het werken aan dit werkelijk schitterend project en zal zorgen voor een opmerkelijke science fiction
deelname in de static. De T-65 X-Wing Starfighter, meestal simpelweg de X-Wing genoemd, is een fictieve
kleine eenmans-ruimtejager uit het Star Wars universum.
De X-Wing wordt in Star Wars gebruikt door de rebellenalliantie tegen het galactische keizerrijk.

De Travel Air 4000 zagen we enkele jaren geleden ook in Ursel...

alt

...maar voor meer dan één organisator is het een "chouchou".
Dergelijke Travel Airs werden ontworpen voor luchtuitstapjes, maar werden uiteindelijk ingezet in zowat alle
mogelijke functies.
Deze NC5427 werd gebouwd in 1928 en vliegt de laatste jaren in de kleuren van een postvliegtuig, wat er
een juweeltje van maakt.

De Airbus Helicopters NH-90 is de laatst aangekochte helikopter bij onze Krijgsmacht.
Hij bestaat bij ons in twee versies: de TTH (Tactical Transport Helicopter), gebaseerd in Beauvechain, in kaki
kleur. De andere is de NFH (NATO Frigate Helicopter), in witte uitvoering, gebaseerd in Koksijde.
Deze versie wordt gebruikt als reddingshelikopter en bij de Marine.
Als Marinehelikopter is hij dus ook soms gestationeerd op één van onze fregatten, en als reddingshelikopter
vervangt hij de alombekende Seaking.

alt

Via de tab "vliegschool" verneem je hoe de opleiding in elkaar zit.
Onze vliegschool brengt je naar het brevet ULM, LAPL of PPL.
Graag stellen we het publiek de vliegtuigen voor waarmee de praktische opleiding gegeven wordt:
- de B&F FK-9 ELA voor ULM
- de Evektor Sportstar voor LAPL
- voor wie zijn PPL wil behalen volgt na de Sportstar de Piper Warrior III

alt

Getrouwen kennen ongetwijfeld de Stinson Reliant van ons lid Remco Sijben.
Hij is een trouwe deelnemer met zijn Reliant in Royal Navy bevrijdingskleuren.
De Reliant vloog voor het eerst in 1933.Typisch voor dit toestel is de meeuwvleugel. We proberen enkele
overlevende exemplaren bijeen te krijgen voor Ursel Avia 17.
Deze komt uit Groot-Brittannië en werd geboren in 1943.

alt


De Belgische Luchtmacht stuurt o.a. 2 Alphajets.

Sinds 2005 zijn ze gestationeerd in Cazaux (FR), waar ze samen met Franse Alphajets gebruikt worden voor

de opleiding tot gevechtspiloot van Belgische en Franse leerlingen.


WEGENS PROBLEMEN MET DE WEBSITE ZIJN VERDERE FOTO'S NIET PUBLICEERBAAR. SORRY.


Een tweede Stinson Reliant is de bekende van vorige jaren, gevlogen door Remko Sijben.

Zie Ursel Avia 2016


De RAF (Royal Air Force, UK) heeft duidelijk een boontje voor Ursel en meer bepaald voor de werkgroep B-67.

Deze houdt zich bezig met de geschiedenis van ons vliegveld en dit is zeer belangrijk geweest tijdens de bevrijding

op het einde van de 2e Wereldoorlog, onder meer door de stationering van Britse squadrons.

Dit wordt elk jaar herdacht. Vorige jaren was de RAF-deelname zeer groot, maar in 2016 werd die in extremis

geschrapt wegens terreurdreiging.

Ze komen alvast met een Beechcraft King Air B200, een tweemotorige turboprop.


Propeller uit Kortrijk/Wevelgem komt met zijn Pitts S-2A in de kleuren van Vondelmolen.

Meevliegen en acro doen kan aan de prijs van 250 EUR, film inbegrepen.

Contacteer best op voorhand: Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien. of 0498/12.45.46


Ook "onze" Yak-52, Russisch opleidings- en acrovliegtuig, zal er natuurlijk zijn. Zie 2016 voor een foto.


Dat het niet allemaal kleine vliegtuigjes moeten zijn wordt dit jaar bewezen door de aanwezigheid van een

Embraer ERJ-145 van de Belgische Luchtmacht. Hij zal er staan in medevac (medical evacuation) versie.


Dat ons eigen formatieteam The Victors enkele demo's zullen geven hoeven we waarschijnlijk niet aan te

kondigen. U kan best bovenaan de website op "THE VICTORS" klikken.


De Luchmacht zendt terug een Seaking helikopter van het 40e Smd van Koksijde.

Hij zal op zaterdag en zondag een SAR-demo geven (Search & Rescue).

Meerdere Seakings werden ondertussen vervangen door de NH-90 NFH, dus misschien is dit een unieke kans

om hem nog eens in actie te zien voor hij verdwijnt in de geschiedenis.


Buiten de Beech King Air zendt de RAF ons zoals vroeger 2 Tucano opleidingstoestellen, en ook weer

2 Hawk jettrainers. Deze keer betreft het echter de Hawk T2, de nieuwste versie van de vroeger op Ursel Avia

voorgestelde Hawk T1.


Ook de eerder voorgestelde CAC Boomerang, Australische fighter uit WO II, komt terug.


Wel nieuw is de formatie The Typhoons, gevormd door 4 Pitts acrotoestellen.

Veel symboliek in deze formatie: ze staat voor de 4 Typhoon-smaldelen van de RAF, die in Ursel

gestationeerd werden op het einde van WO II.


Onze Red Devils waren al aangekondigd; ze komen dus hun 60e verjaardag vieren op Ursel Avia.

Ze vlogen eerder op Hawker Hunter (van de 7e Jachtwing in Chièvres, 1957-1963), daarna op Fouga

Magister (van de Voortgezette Vliegschool in St-Truiden, 1965-1977), en sinds 2011 op Marchetti

van de Elementaire Vliegschool (Goetsenhoven, nu Beauvechain).

We kunnen nu bevestigen dat ze 3 maal een demo zullen geven: op vrijdagavond, op zaterdag en op zondag.


Helemaal nieuw voor Ursel Avia en heel zeldzaam is een tweede watervliegtuig: de éénmotorige Lake LA-4-200

Buccaneer.


Antonov An-2 's waren er eerder al op Ursel Avia, maar het betreft telkens een ander toestel.

Dit jaar is er een speciale link met België, want wij presenteren jullie de An-2 van Pairi Daiza.

Dit toestel zal ingezet worden voor de bescherming van zeldzame diersoorten overal ter wereld, lees hierover

meer op www.pairidaiza-foundation.org.


Er komt terug een North American T-28B Trojan.

Dit toestel werd voornamelijk door de US- krijgsmacht gebruikt als opleidingstoestel, maar een versie ervan

speelde ook een rol in de oorlog in Vietnam.


Een tweede Extra 300, maar deze in de L-versie, is geregeld te zien op Ursel, want wordt gevlogen door één van

onze vlieginstructeurs.


We konden ook weer de legendarische Spitfire IX strikken van de KLu Historische Vlucht, uiteraard in de kleuren

van de NL Luchtmacht. Op zondag geeft hij zelfs een demo.


Een nieuwe verschijning op Ursel is de Fouga CM-170 Magister in Red Devils kleuren.

Dat we deze hebben kunnen strikken past perfect in het kader van de verjaardag van de Red Devils.


Van verjaardagen gesproken: Brussels Airlines viert zijn 15e en stuurt een Avro RJ100.

Deze toestellen zijn "phasing out" bij onze luchtvaartmaatschappij. Er vliegen er nog 3 operationeel...tot

oktober van dit jaar. Een unieke kans dus om er nog eentje van dichtbij te zien.


Eveneens voor de eerste keer: een Piper PA-16 Clipper. Al bij al vrij zeldzaam.

Als extrapolatie van de oer-Piper Cub J-3 werd eerst een tweezits side-by-side ontworpen en daarna werd

deze versie uitgerust met een langere romp. De Clipper was geboren en bood plaats aan 4 personen.

(sommigen spreken van 3,5)


Al getoond op Ursel Avia, maar het blijft een buitenbeentje: de Magni M24 Orion.

Hij lijkt op een helikopter, maar is het niet, wel een gyrocopter.

Groot verschil is dat de rotor niet aangedreven wordt, maar dat het toestel voortgestuwd wordt door een

gewone schroef, bij de Magni een duwschroef.


Ook al voorgesteld vroeger, maar het blijft een klassieker uit de luchtvaartgeschiedenis: de Boeing Stearman.

Een vrij grote tweedekker, oorspronkelijk militair opleidingsvliegtuig, maar later in de burgerluchtvaart gebruikt

als landbouwsproeier en als vliegclubtoestel.


En één van de mooiste reistoestellen ooit, ook een tweedekker, komt terug naar Ursel Avia:

de Beech Staggerwing.


De Luscombe 8E Silvaire is een sportvliegtuig van de oude garde, ontworpen in 1937.

Samen met de Piper Cub was het één van de eerste vliegtuigen met een "flat four" motor i.p.v. de toen gangbare

radiaalmotoren. Deze motoren zijn kleiner dan de radiaalmotoren en laten dus een veel gestroomlijnder

neusontwerp toe, waardoor voor hetzelfde vermogen hogere vliegsnelheden konden worden bereikt.

De Silvaire was bovendien zeer luxueus uitgerust, en werd dus een ideaal reisvliegtuigje.


Uit de Luftwaffestal van WO II komt een Fieseler Storch. Deze uitzonderlijke 2-zits hoogdekker werd in 1936

ontworpen als STOL (Short Take Off and Landing) voor speciale zendingen. Afhankelijk van de wind kan het

landen en opstijgen op een baantje van enkele 10-tallen meter. Zondag wordt een demonstratie gepland.

Spectaculair!

De waarheid gebied ons te vermelden dat het toestel in Ursel van oorsprong een Morane-Saulnier is; deze Franse

fabrikant bouwde de Storch na de oorlog na, met een andere motor. Maar het toestel werd daarom niet mooier.

Inderdaad: you like it or you don't...


De Belgische Luchtcadetten zullen ook aanwezig zijn met een stand en enkele vliegtuigen.

Het betreft een vzw gesteund door de Luchtmacht. Het kader is militair, maar de cadetten zijn jongens en meisjes

vanaf 16 jaar, die er leren zweefvliegen. Velen ervan stromen daarna door naar de Luchtmacht of de burgerlucht-

vaart.

Waarschijnlijk zullen ze in Ursel zijn met een sleepvliegtuig Piper L-21 Super Cub, en een gracieuze zwever

Grob Twin Astir.


Er komen op zijn minst weer twee Gazelle helikopters.


De laatste sprint is ingezet, en tot op het einde blijft er nieuws binnenvliegen.

Elke air show en fly-in is onderworpen aan verrassingen, positieve en negatieve.

Hou er dus ook rekening mee dat zowel het weer als technische aspecten allerhande roet in het eten kunnen

gooien, zeker in het eten van oldtimers.

Maar we gaan verder met aankondigingen.

Voor het eerst komen er Pilatus P-3 's, en dan nog twee.

Dit Zwitsers opleidingsvliegtuig werd geboren in 1953 en werd vooral gebruikt door militairen.

Het is een verre voorvader van de Pilatus PC-7 en PC-9, en dat is er met wat goede wil aan te zien.


Ook 2 De Havilland Chipmunks komen hun opwachting maken. Ook dit is een hoofdzakelijk militair gebruikt

toestel voor basisopleiding vlak na WO II, dat later zijn weg vond naar de burgerluchtvaart.

Weinigen weten dat er ook in onze Luchtmacht 2 aangekocht werden.


Er komt een tweede Antonov An-2: het exemplaar in de kleuren van de Poolse Luchtmacht dat ook verleden

jaar te zien was.


Eveneens bekend van vroeger is de Ercoupe 415, vooral wat concept betreft een buitenbeentje: het toestel

wordt bestuurd zonder pedalen. Voor meer uitleg verwijzen we naar de bladzijde in UA 2016.


De North American T-6 Harvard in de kleuren van de Belgische H-210 was al te zien op UA 2015.

Hij komt terug, met dank aan het Antwerpse Stampe & Vertongen museum van Dany Cabooter.








 













-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
geïnteresseerd om te sponsoren? Contacteer ons op Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien.

alt

alt


 
Onze Evektors gedoopt en operationeel PDF Afdrukken E-mailadres
Onze tweeling is gedoopt op 28 augustus 2015.
OO-VMD en OO-VMA wegen bij de geboorte elk 356,25 kg en meten 5,98 m.
Onze voorzitter Jo Van de Woestyne gaf een inleidende speech.

alt

Lees meer...
 
DOOP EN BBQ PDF Afdrukken E-mailadres
alt

Inschrijven kan via Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien. of in de vliegclub bij Annemie.


 
VCU goes AVGAS UL91 PDF Afdrukken E-mailadres

                              alt


VCU gaat over op AVGAS UL91!.

Deze brandstof is loodvrij, dus milieuvriendelijker, en goedkoper dan 100LL.

Bovendien kan ze getankt worden i.p.v. 100LL en van MOGAS, en is ze perfect mengbaar

met deze andere brandstoffen.

Ze is door EASA goedgekeurd.

(100LL blijft beschikbaar bij onze vrienden van Aeroclub Brugge).


 
URSEL AVIA 2016 PDF Afdrukken E-mailadres
Ursel Avia, de stilaan nationaal bekende Open Deur, Fly-in en expo van VCU is dit jaar gepland op 2 en 3 juli.
Een reportage van Ursel Avia 2015 kunt u hier zien, met dank aan Chris Janssens.

alt


Gewone toegang: €5.
VIP-kaarten aan €50 te bekomen in het clubhuis, of vraag het op Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien. .
                          alt

We willen geen details kenbaar maken alvorens ze officieel zijn, maar we zijn nog steeds  in onderhandeling
met mogelijke deelnemers.

Het thema voor dit jaar wordt de 70e verjaardag van de Belgische Luchtmacht.
Voor wie verwonderd opkijkt: ons leger vliegt al sinds 1910, sinds 1915 onder de naam Militair Vliegwezen, en
pas sinds 1946 als onafhankelijke wapen Luchtmacht, naast de Landmacht en de Zeemacht (nu Marine).
De Luchtmacht zal in een loods staan met een speciale stand die deze verjaardag in de verf zet.
Pronkstuk wordt een S.V.4 in de kleuren van de OO-ATD, waarmee in de zomer van 1941 Donnay en Divoy
's nachts opstegen op een weide om te vluchten naar Engeland en daar de RAF te vervoegen.
alt
Verder publiceren we de vliegtuigen van de Luchtmacht die zullen deelnemen, maar misschien komen er nog meer.
Naast vliegtuigen zal ook het nieuwe brandweervoertuig van de Luchtmacht present zijn: de Rosenbauer Panther.

Voor wie wil binnenvliegen (fly-in): dit zal iets meer gestructureerd moeten verlopen dan vroeger, via in-
schrijving vooraf en tijdens vooraf vastgelegde tijdspannes. Inschrijving via Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien. .
Voor allerhande deelaspecten zijn aparte e-mailadressen beschikbaar zijn.
Zie de eigen website www.urselavia.be

Ook het orkest voor het avondevenement Barnstorm is gekend: BITEUN,  van Brandweer Aalter.
Biteun blijkt afgeleid van bi-tone, een 2-tonensirene.

                                  alt

Meevliegen zal kunnen
met een aantal historische of acrobatische vliegtuigen.
Dat kan met de P-51/TF-51 Mustang, de Antonov An-2, een Pitts of een S.V.4.
Laatste nieuws: het zal ook kunnen met een helikopter Bell Je Ranger.

Op zondagnamiddag is een vliegtuigwijding gepland door de "padre" van het ATCC SEMMERZAKE van de
Luchtmacht.

Ook een spotterscorner wordt voorzien.
Toegang is beperkt en gereglementeerd.
Meld u aan in het secretariaat in het clubhuis van VCU.
Als spotter betaalt u €10 voor de hele tijd. Breng een fluohesje mee.
Geef eerst je naam en adres door op Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien.

Geleidelijkaan maken we vliegende en static deelnemers kenbaar!

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Laatste nieuws van 1 juli. Zoals onderaan dit artikel vermeld zijn verrassingen nooit uitgesloten:
- de RAF heeft zijn deelname moeten afzeggen.
- de BAF Seaking geeft een SAR-demo (Search And Rescue) op zaterdag én zondag.
  Misschien de allerlaatste kans om deze voorstelling te kunnen volgen, want de Seaking is "phasing out" en
  wordt vervangen door de NH90.
- de Red Devils, de officiële acrobatische patrouille van de Belgische Luchtmacht zal een aangepaste voor-
  stelling geven op zaterdag om 10.30.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Onze Yakovlev Як-52 (is sinds enkele maanden thuis op EBUL )
alt

Ook thuis, maar nieuw genoeg om voorgesteld te worden: onze 2 Evektor Sportstars.
alt

En hoe kan de oer-Belgische S.V.4B in de kleuren van onze Luchtmacht ontbreken?
alt

Een eerste Piper Super Cub, in de kleuren van de US Landmacht.
alt

De Extra 300SC is ontwikkeld uit de populaire Extra 300, maar is gebouwd met maar één doel voor ogen:
competitie kunstvliegen. Hij werd daarvoor voorzien van een krachtiger motor en aangepaste rolroeren.
Uiteraard is het een éénzitter.
alt

Hij komt terug, de P-51 Mustang!
Met steun van Ford Store Move Brugge, die de nieuwe Ford Mustang voorstelt
De P-51 is het icoon van de US fighters tijdens WOII. Deze werd gebouwd in 1944, maar is nog springlevend.
Merk op dat je kan meevliegen, op zaterdag en zondag (voor gevorderden!).
Zie www.vintage-dream-factory.be
alt

                           alt 

Een eerste Pitts, gebouwd voor pure acrobatie. Bestaat als één- of tweezitter.
alt

De Belgische Luchtmacht zal een C-130H overvliegen van Melsbroek naar Ursel.
Dit transportvliegtuig wordt al 44 jaar intensief wereldwijd ingezet voor allerhande logistieke steun,
troepentransport, parachutages, humanitaire zendingen,...
Binnen enkele jaren wordt het vervangen door de Airbus A400M.
Het toestel zal toegankelijk zijn voor het publiek!
alt

Vanzelfsprekend zal ook ons eigen formatieteam THE VICTORS op zaterdag én zondag een show geven, en
wie weet ook nog eens in combinatie met bezoekende vliegtuigen.
Reeds jaren nemen ze deel aan binnen- en buitenlandse airshows. Einde mei waren ze in Poznan, Polen.
Niet het grote geweld en gebulder van de jetformaties, maar misschien net daarom bewonderenswaardig:
wat ze tonen met onze relatief lichte en "underpowered" Pipers mag het neusje van de zalm genoemd worden.
alt
Voor hun uitstap naar Polen kregen ze een nieuwbeschilderde staart met hun eigen logo op.
Met die outfit vlogen traden ze ook op op de grote Belgian Air Force airshow in Florennes op 25-26 juni 2016.
alt
 

Misschien wel dé topper: The Breitling Wingwalkers.
Jongedames voeren adembenemende acrobatische manoeuvres uit bovenop de vleugel van in formatie
vliegende Boeing Stearmans. Zaterdag én zondag te bewonderen.
alt

De Beechcraft Model 18 "Twin Beech" werd gebouwd van 1937 tot 1969, meer dan 9000 exemplaren rolden
van de band! Het toestel werd in zowat alle mogelijke rollen ingezet, in de burgerluchtvaart, maar ook in de
militaire, waar hij in de US als C-45, T-7 en T-11 vloog.
Hij diende er in het transport, verbindingen, bombardement, training van piloten en navigators,....
Ook in de NL Luchtmacht, waaronder het exemplaar van de Stichting Koninklijke Luchtmacht Historische
Vlucht, dat naar Ursel komt.
alt

Terug naar de Belgische Luchtmacht: een Agusta A109, hier op de foto in ambulance-uitvoering.
In 1992 kocht de Landmacht (ja, land-!) er 46, in twee versies: observatie/verbinding en antitank.
Deze laatste versie was uitgerust met raketten en eventueel een mitrailleur.
Na het einde van de koude oorlog werd de bewapende versie overbodig geacht, en bij de daarop volgende
afbouw van de Krijgsmacht werden er vele verkocht, de rest werd op "multirole" standaard gebracht.
De Luchtmacht heeft er nu nog 20, gestationeerd in Beauvechain.
alt

De Britse RAF gebruikte jarenlang de Scottish Aviation Bulldog 121 als basic trainer, bij haar gekend als Bulldog T1.
In 2001 werden ze verkocht op de burgermarkt en één ervan, nu met burgerregistratie G-UDOG, kwam terecht
in Ursel. Hij vliegt nog in de originele RAF-kleuren.
alt

Een Spitfire IX van de Koninklijke Luchtmacht Historische Vlucht (NL), gebouwd in 1943.
Dit eigenste toestel nam deel aan D-Day!
alt

Ook stilaan een ouwe getrouwe: de Stinson Reliant.
Niet moeilijk: hij wordt gevlogen door Remko Sijben, lid van VCU en B-67, onze historische sectie.
Het toestel is van Amerikaanse makelij, en vloog bij de US militairen als UC-81 (transport), AT-19 (trainer) en
L-12 (verbindingstoestel). Ook de UK militairen vlogen ermee.
De "onze" zit in zijn originele Royal Navy-bevrijdingskleuren, zoals hij vloog op D-Day.
alt

Verleden jaar was hij ook van de partij: de CAC-13 Boomerang, van Australische makelij.
In het begin van de betrokkenheid van Australië bij WO II waren alle Amerikaanse en Britse jagers bestemd
voor de eigen US en UK strijdkrachten, zodat het land besloot dan maar zelf een jager te ontwikkelen.
Van 1942 tot 1945 kocht de RAAF er 95.
Er vliegt er wereldwijd nog 1 origineel exemplaar van, in het moederland.
Het tweede, dat in Ursel voorgevlogen wordt, is deels origineel, deels replica.
alt

De Piper L-18C is één van de militaire versies van de wereldberoemde Cub en Super Cub.
Eerder kondigden we al een Cub aan in US Army-kleuren (geel).
Onderstaand exemplaar is één van de 157 L-18's die bij de Belgische Landmacht vlogen van 1952 tot 1970.
Het vliegt nu met de Duitse burgerregistratie D-EHLB, maar in de kleuren waarin het echt vloog bij onze
Landmacht als L145, OL-L45 en L-45.
alt

We hadden vroeger al een Duitse Antonov An-2 (Aн-2 in het Cyrillisch) op onze fly-in, maar dit jaar komt er
een Poolse. Het Oekraïense vliegtuig is de grootste éénmotorige tweedekker ter wereld.
Het is héél sterk gebouwd en werd dus voor van alles en nog wat gebruikt, eerst voornamelijk in de Sovjetunie,
later zowat overal ter wereld: vervoer van passagiers of cargo, als ambulance, landbouwsproeier, paradropper.
Het vliegt met een wielonderstel of met ski's of met drijvers.
Het werd ook buiten Oekraïne gebouwd, in totaal op ongeveer 18.000 exemplaren!
Meevliegen kan op zaterdag en zondag: voor €60 in voorverkoop, €70 ter plaatse.
Schrijf je in op Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien.
alt

Nog een Pitts en nog een mogelijkheid om mee te vliegen, in principe enkel op zaterdag.
Proef gedurende 30 minuten van alle mogelijke acrobatische figuren hoog in de lucht.
Er wordt afgesloten met een drankje (dat zal nodig zijn!) en een certificaat.
Schrijf in via Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien. of bel naar 056/44.45.46. Prijs: €250.
alt

En een derde Pitts, die regelmatig te zien is op Ursel: de OO-PVI.
alt

De Beechcraft Model D17 "Staggerwing" komt terug!
Dit toestel is een juweeltje van een old-timer.
De bijnaam "Staggerwing" kreeg hij omdat de bovenvleugel onconventioneel achter de ondervleugel staat.
Het was het eerste burgervliegtuig met intrekbaar landingsgestel. Het was voor zijn tijd uitzonderlijk aero-
dynamisch en licht, en dus heel snel (kruissnelheid 300 km/u). De binnenafwerking was zeer luxueus met
leder en mohair.
Dit alles maakte dat het kan beschouwd worden als het eerste zakenvliegtuig, voorloper van de huidige
businessjets.
alt

De Ercoupe 415 was eigenlijk wel een revolutionair vliegtuigje.
De ontwerper ervan wou het zeer veilig maken en heel gemakkelijk te besturen, bijna als een auto.
Het vliegtuig kan niet "spinnen" (in een schroefbeweging naar beneden vallen).
Hij bedacht een systeem waarbij de rolroeren en de richtingsroeren vast met elkaar verbonden waren, en
koppelde dit eveneens aan het voorwiel.
Het resultaat is dat het inderdaad getaxied en gevlogen wordt zoals een auto: enkel door aan het stuur te draaien.
Lijkt fantastisch, maar elke piloot zal je kunnen uitleggen dat het landen met zijwind daardoor héél moeilijk wordt.
alt

Dank zij werkgroep B-67, die zich bezighoudt met de geschiedenis van het vliegveld, onderhoudt Ursel
uitstekende relaties met de RAF. In 1944 was vliegveld Ursel, toen nog aan de overkant van de baan naar
Knesselare, de thuis van vier RAF-squadrons, waaronder het half-Belgische 609 Sqn.
Hun Typhoon-vliegtuigen speelden een zeer belangrijke rol bij de bevrijding van de grote omgeving van de
Scheldemonding. Terloops: neem even de tijd om de herinneringsweg en het monument te bekijken ten
zuiden van de baan Ursel-Knesselare!
Uit dank voor de erkentelijkheid en instandhouding van deze geschiedenis komt de RAF elk jaar met een
belangrijke delegatie. Dit jaar sturen ze 2 Shorts Tucano.
Deze turboprops zijn gebaseerd op de Embraer 312 en in licentie gebouwd door Shorts in N-Ierland.
Ze worden ingezet voor de gevorderde opleiding van de RAF-piloten, na de basisopleiding op Grob 115 Tutor
en vóór de jachtopleiding op BAE Hawk.
alt
...en de RAF stuurt nog meer. Vorig jaar was hij er ook: de Beech King Air B200.
Het toestel wordt voornamelijk gebruikt voor de opleiding multi-engine, maar ook voor het vervoer van
passagiers en cargo.
alt

Nieuw op UrselAvia: de Sukhoi 29 (speek uit Soechój) Су-29.
Het is een Russisch acrobatievliegtuig, zeer licht met een radiaalmotor van 360 PK.
Oh, het geluid van die radiaalmotoren!
alt

Twee Gazelles:
alt

alt

"Onze" Yak52 (zie bovenaan) is geregistreerd in Polen (SP-), maar krijgt er voor de gelegenheid twee
Nederlandse broertjes bij (PH-):
alt

alt

De Stichting Koninklijke Luchtmacht Historische Vlucht komt met een derde prachtig toestel: een Harvard IIb.
Dit opleidingstoestel is van Amerikaanse origine, daar gekend als T-6 en AT-6 Texan.
Maar het werd ook heel intensief gebruikt door de RAF (daar dus Harvard genoemd) en in heel veel andere
luchtmachten, inclusief de Belgische. We hadden er meer dan 150 bij ons in dienst, vooral in St-Truiden en
Kamina (CG).
Ook de Nederlandse Luchtmacht vloog er dus mee. Sommige van die toestellen vlogen zelfs zowel in
Nederlandse als in Belgische kleuren.
alt

Dit is de S.V.4 waarmee zondag kan gevlogen worden als passagier: de OO-KAT.
Het toestel werd in Frankrijk in licentie gebouwd, vloog er als militair en als burger, en kwam naar België.
Hier werd het omgebouwd tot Stampe-Vertongen S.V.4E: het kreeg een modernere Lycoming-motor
(4-cylinderboxer) i.p.v. de originele Gipsy of Renault 4-cylinder in lijn.
Prijzen: €70 voor een rondvlucht, €220 voor een acrovlucht. Een video als souvenir, op SD-kaart, kan verkregen
worden aan €35.
Reserveer ter plaatse of direct bij Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien.
alt

De Magni M-24 Orion is een gyrokopter.
Bij een helikopter worden de lift én de beweging geleverd door een aangedreven rotor, maar bij een
gyrokopter wordt de lift geleverd door een niet-aangedreven rotor en de beweging door een aange-
dreven propeller. In zekere zin gaat het dus over een vliegtuig met draaiende vleugels, of iets tussenin
vliegtuig en helikopter.
alt

De Bell 206 JetRanger is een zeer succesrijke helikopter, o.a. ook door vele legers gebruikt.
Met deze kan meegevlogen worden. Inschrijven ter plaatse. Wij wachten op verdere details.
alt

De North American T-28 Trojan is, zoals de "T" aanduidt, een trainer. Hij werd voornamelijk bekend bij de
US Air Force en US Navy, maar diende bij een dertigtal strijdkrachten. Het toestel werd ook ingezet in de
Viëtnamese oorlog, o.a.  als "counter-insurgency"-aanvalsvliegtuig.
Het is vrij geliefd als warbird bij allerhande vliegclubs en er vliegen er nog veel in de hele wereld, waarvan
enkele in België.
alt


....en er komt nog. Kom regelmatig kijken op deze site.
En zoals bij alle dergelijke evenementen zijn verrassingen nooit uitgesloten, noch in negatieve zin
(bv. wegens pannes), noch in positieve zin. De onderhandelingen zijn nog niet helemaal afgesloten en het is
zeker niet uitgesloten dat interessante vliegtuigen of helikopters zich in extremis aandienen zonder dat we de
tijd hebben ze te vermelden op deze website.
 

 
<< Start < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende > Einde >>

Pagina 2 van 8