Nieuws
Ursel Avia 2017 PDF Afdrukken E-mailadres

alt

alt

Dit jaar verloopt Ursel Avia weer in volle samenwerking met het ATCC, dat zijn Open Deur organiseert op
vrijdag 23 juni 2017. Het ATCC is het Air Traffic Control Centre van de Luchtmacht, in GAVERE/SEMMERZAKE.
Zoals twee jaar geleden bewezen, creëert deze samenwerking enorme perspectieven voor beide partijen.
De RED DEVILS, het Belgische militaire demoteam, zal bv. gebruik maken van het vliegveld van Ursel.
Maar er zit nog veel meer militaire deelname in de pijplijn.
En uiteraard ook een uitgebreide burgerdeelname.
Enkele passagiersvliegtuigen worden eveneens verwacht.
We zullen regelmatig deelnemers aan Ursel Avia op deze website aankondigen, van zodra hun deelname
definitief is.

Luchtdopen met heel speciale vliegtuigen zullen ook mogelijk zijn: met een Antonov An-2,

een Mustang P-51, een Pitts S-2A, een helikopter.


Op vrijdag is een spotterscorner voorzien; dan wordt de aankomst gepland van de meeste militaire deel-
nemers en een deel van de burgervliegtuigen voor de static show. Een spotterskaart kost 15 EUR.

Die zelfde avond is een "Sunset Glory" voorzien, ideale gelegenheid om mooie foto"s te nemen bij ondergaande

zon. Bestel je spotterskaart bij Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien.


We werken eveneens aan een "meet" van identieke historische vliegtuigen, naar analogie met de voorbije
"Pitts meet" en "Gazelle meet". Deze keer wordt het een "Stinson Reliant meet".

Een film over Ursel Avia 2016 kan je hier bekijken.

Elk jaar werken we met een bepaald thema.
Deze keer wordt gekozen voor THE ART OF FLYING, waarbij het niet zozeer gaat over de kunst of kunde
van het vliegen, maar over de kunst in de luchtvaart. We hebben het dus over beeldhouwen, schilderen,
film, muziek, dichten, modelbouw, fotografie,...
Op vrijdagavond organiseren we een heuse vernissage.
Voor deze gelegenheid is er een tweede thema: 60 YEARS RED DEVILS.
De acropatrouille van onze luchtmacht viert immers deze belangrijke verjaardag op Ursel!

 
Kom geregeld naar onze website om nieuws te vernemen.


Een gewoon dagticket kost in voorverkoop 8 EUR, een weekendticket 15, te koop in de vliegclub en in de Huysmanshoeve.

(http://www.oost-vlaanderen.be/public/cultuur_vrijetijd/toerisme/huysmanhoeve/index.cfm)

Op de dag zelf betaal je 10 EUR. Kinderen tot 12 jaar mogen gratis binnen.

VIP-combinaties zijn ook mogelijk. Zie onderaan dit artikel.


Op zaterdagavond plannen we weer een feestje, onze jaarlijkse Barnstorm, dit jaar met coverband SECOND REVOLUTION!

Te beleven in loods 2. Inkom €25, tot 12 jaar €10.

(https://www.facebook.com/thesecondrevolution)


Een deel van de opbrengst gaat naar volgende goede doelen:

- de MUG heli West-Vlaanderen. Zie www.imdh.eu

- Anthony Caere, bekend van het VRT-programma Flying Doctors, die zich inzet voor de dieren in het Virunga

  park (Congo)

  Zie https://nl.ulule.com/missievirunga




Eerste zekerheid: de Extra 330SC.

alt

Dit puur voor acrobatie ontworpen vliegtuig is een verdere evolutie van de Extra 300.
De motor ontwikkelt 315PK, en het toestel is bestand tegen + en - 10G, nauwelijks te verdragen door
een menselijk lichaam.

De Consolidated Catalina is een vliegboot.

alt

Hij werd operationeel ingezet door verschillende krijgsmachten vanaf 1936. De motoren staan zo hoog
mogelijk opgesteld om buiten het bereik van opspattend water te blijven.
Het toestel was zeer multifunctioneel: het kon opereren vanop het water én vanop vaste grond; qua
bewapening was het uitgerust met mitrailleurs, bommen, diepzeebommen en torpedo's, maar het werd ook
gebruikt voor opsporing en redding, verkenning, transport, enz.

In het kader van The art of Flying verwachten we de T-65 X-Wing Starfighter

alt


Uit Star Wars komt deze replica “overgevlogen” naar... Ursel Starfield! Het VTI Deinze is met man en macht
aan het werken aan dit werkelijk schitterend project en zal zorgen voor een opmerkelijke science fiction
deelname in de static. De T-65 X-Wing Starfighter, meestal simpelweg de X-Wing genoemd, is een fictieve
kleine eenmans-ruimtejager uit het Star Wars universum.
De X-Wing wordt in Star Wars gebruikt door de rebellenalliantie tegen het galactische keizerrijk.

De Travel Air 4000 zagen we enkele jaren geleden ook in Ursel...

alt

...maar voor meer dan één organisator is het een "chouchou".
Dergelijke Travel Airs werden ontworpen voor luchtuitstapjes, maar werden uiteindelijk ingezet in zowat alle
mogelijke functies.
Deze NC5427 werd gebouwd in 1928 en vliegt de laatste jaren in de kleuren van een postvliegtuig, wat er
een juweeltje van maakt.

De Airbus Helicopters NH-90 is de laatst aangekochte helikopter bij onze Krijgsmacht.
Hij bestaat bij ons in twee versies: de TTH (Tactical Transport Helicopter), gebaseerd in Beauvechain, in kaki
kleur. De andere is de NFH (NATO Frigate Helicopter), in witte uitvoering, gebaseerd in Koksijde.
Deze versie wordt gebruikt als reddingshelikopter en bij de Marine.
Als Marinehelikopter is hij dus ook soms gestationeerd op één van onze fregatten, en als reddingshelikopter
vervangt hij de alombekende Seaking.

alt

Via de tab "vliegschool" verneem je hoe de opleiding in elkaar zit.
Onze vliegschool brengt je naar het brevet ULM, LAPL of PPL.
Graag stellen we het publiek de vliegtuigen voor waarmee de praktische opleiding gegeven wordt:
- de B&F FK-9 ELA voor ULM
- de Evektor Sportstar voor LAPL
- voor wie zijn PPL wil behalen volgt na de Sportstar de Piper Warrior III

alt

Getrouwen kennen ongetwijfeld de Stinson Reliant van ons lid Remco Sijben.
Hij is een trouwe deelnemer met zijn Reliant in Royal Navy bevrijdingskleuren.
De Reliant vloog voor het eerst in 1933.Typisch voor dit toestel is de meeuwvleugel. We proberen enkele
overlevende exemplaren bijeen te krijgen voor Ursel Avia 17.
Deze komt uit Groot-Brittannië en werd geboren in 1943.

alt


De Belgische Luchtmacht stuurt o.a. 2 Alphajets.

Sinds 2005 zijn ze gestationeerd in Cazaux (FR), waar ze samen met Franse Alphajets gebruikt worden voor

de opleiding tot gevechtspiloot van Belgische en Franse leerlingen.


WEGENS PROBLEMEN MET DE WEBSITE ZIJN VERDERE FOTO'S NIET PUBLICEERBAAR. SORRY.


Een tweede Stinson Reliant is de bekende van vorige jaren, gevlogen door Remko Sijben.

Zie Ursel Avia 2016


De RAF (Royal Air Force, UK) heeft duidelijk een boontje voor Ursel en meer bepaald voor de werkgroep B-67.

Deze houdt zich bezig met de geschiedenis van ons vliegveld en dit is zeer belangrijk geweest tijdens de bevrijding

op het einde van de 2e Wereldoorlog, onder meer door de stationering van Britse squadrons.

Dit wordt elk jaar herdacht. Vorige jaren was de RAF-deelname zeer groot, maar in 2016 werd die in extremis

geschrapt wegens terreurdreiging.

Ze komen alvast met een Beechcraft King Air B200, een tweemotorige turboprop.


Propeller uit Kortrijk/Wevelgem komt met zijn Pitts S-2A in de kleuren van Vondelmolen.

Meevliegen en acro doen kan aan de prijs van 250 EUR, film inbegrepen.

Contacteer best op voorhand: Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien. of 0498/12.45.46


Ook "onze" Yak-52, Russisch opleidings- en acrovliegtuig, zal er natuurlijk zijn. Zie 2016 voor een foto.


Dat het niet allemaal kleine vliegtuigjes moeten zijn wordt dit jaar bewezen door de aanwezigheid van een

Embraer ERJ-145 van de Belgische Luchtmacht. Hij zal er staan in medevac (medical evacuation) versie.


Dat ons eigen formatieteam The Victors enkele demo's zullen geven hoeven we waarschijnlijk niet aan te

kondigen. U kan best bovenaan de website op "THE VICTORS" klikken.


De Luchmacht zendt terug een Seaking helikopter van het 40e Smd van Koksijde.

Hij zal op zaterdag en zondag een SAR-demo geven (Search & Rescue).

Meerdere Seakings werden ondertussen vervangen door de NH-90 NFH, dus misschien is dit een unieke kans

om hem nog eens in actie te zien voor hij verdwijnt in de geschiedenis.


Buiten de Beech King Air zendt de RAF ons zoals vroeger 2 Tucano opleidingstoestellen, en ook weer

2 Hawk jettrainers. Deze keer betreft het echter de Hawk T2, de nieuwste versie van de vroeger op Ursel Avia

voorgestelde Hawk T1.


Ook de eerder voorgestelde CAC Boomerang, Australische fighter uit WO II, komt terug.


Wel nieuw is de formatie The Typhoons, gevormd door 4 Pitts acrotoestellen.

Veel symboliek in deze formatie: ze staat voor de 4 Typhoon-smaldelen van de RAF, die in Ursel

gestationeerd werden op het einde van WO II.


Onze Red Devils waren al aangekondigd; ze komen dus hun 60e verjaardag vieren op Ursel Avia.

Ze vlogen eerder op Hawker Hunter (van de 7e Jachtwing in Chièvres, 1957-1963), daarna op Fouga

Magister (van de Voortgezette Vliegschool in St-Truiden, 1965-1977), en sinds 2011 op Marchetti

van de Elementaire Vliegschool (Goetsenhoven, nu Beauvechain).

We kunnen nu bevestigen dat ze 3 maal een demo zullen geven: op vrijdagavond, op zaterdag en op zondag.


Helemaal nieuw voor Ursel Avia en heel zeldzaam is een tweede watervliegtuig: de éénmotorige Lake LA-4-200

Buccaneer.


Antonov An-2 's waren er eerder al op Ursel Avia, maar het betreft telkens een ander toestel.

Dit jaar is er een speciale link met België, want wij presenteren jullie de An-2 van Pairi Daiza.

Dit toestel zal ingezet worden voor de bescherming van zeldzame diersoorten overal ter wereld, lees hierover

meer op www.pairidaiza-foundation.org.


Er komt terug een North American T-28B Trojan.

Dit toestel werd voornamelijk door de US- krijgsmacht gebruikt als opleidingstoestel, maar een versie ervan

speelde ook een rol in de oorlog in Vietnam.


Een tweede Extra 300, maar deze in de L-versie, is geregeld te zien op Ursel, want wordt gevlogen door één van

onze vlieginstructeurs.


We konden ook weer de legendarische Spitfire IX strikken van de KLu Historische Vlucht, uiteraard in de kleuren

van de NL Luchtmacht. Op zondag geeft hij zelfs een demo.


Een nieuwe verschijning op Ursel is de Fouga CM-170 Magister in Red Devils kleuren.

Dat we deze hebben kunnen strikken past perfect in het kader van de verjaardag van de Red Devils.


Van verjaardagen gesproken: Brussels Airlines viert zijn 15e en stuurt een Avro RJ100.

Deze toestellen zijn "phasing out" bij onze luchtvaartmaatschappij. Er vliegen er nog 3 operationeel...tot

oktober van dit jaar. Een unieke kans dus om er nog eentje van dichtbij te zien.


Eveneens voor de eerste keer: een Piper PA-16 Clipper. Al bij al vrij zeldzaam.

Als extrapolatie van de oer-Piper Cub J-3 werd eerst een tweezits side-by-side ontworpen en daarna werd

deze versie uitgerust met een langere romp. De Clipper was geboren en bood plaats aan 4 personen.

(sommigen spreken van 3,5)


Al getoond op Ursel Avia, maar het blijft een buitenbeentje: de Magni M24 Orion.

Hij lijkt op een helikopter, maar is het niet, wel een gyrocopter.

Groot verschil is dat de rotor niet aangedreven wordt, maar dat het toestel voortgestuwd wordt door een

gewone schroef, bij de Magni een duwschroef.


Ook al voorgesteld vroeger, maar het blijft een klassieker uit de luchtvaartgeschiedenis: de Boeing Stearman.

Een vrij grote tweedekker, oorspronkelijk militair opleidingsvliegtuig, maar later in de burgerluchtvaart gebruikt

als landbouwsproeier en als vliegclubtoestel.


En één van de mooiste reistoestellen ooit, ook een tweedekker, komt terug naar Ursel Avia:

de Beech Staggerwing.


De Luscombe 8E Silvaire is een sportvliegtuig van de oude garde, ontworpen in 1937.

Samen met de Piper Cub was het één van de eerste vliegtuigen met een "flat four" motor i.p.v. de toen gangbare

radiaalmotoren. Deze motoren zijn kleiner dan de radiaalmotoren en laten dus een veel gestroomlijnder

neusontwerp toe, waardoor voor hetzelfde vermogen hogere vliegsnelheden konden worden bereikt.

De Silvaire was bovendien zeer luxueus uitgerust, en werd dus een ideaal reisvliegtuigje.


Uit de Luftwaffestal van WO II komt een Fieseler Storch. Deze uitzonderlijke 2-zits hoogdekker werd in 1936

ontworpen als STOL (Short Take Off and Landing) voor speciale zendingen. Afhankelijk van de wind kan het

landen en opstijgen op een baantje van enkele 10-tallen meter. Zondag wordt een demonstratie gepland.

Spectaculair!

De waarheid gebied ons te vermelden dat het toestel in Ursel van oorsprong een Morane-Saulnier is; deze Franse

fabrikant bouwde de Storch na de oorlog na, met een andere motor. Maar het toestel werd daarom niet mooier.

Inderdaad: you like it or you don't...


De Belgische Luchtcadetten zullen ook aanwezig zijn met een stand en enkele vliegtuigen.

Het betreft een vzw gesteund door de Luchtmacht. Het kader is militair, maar de cadetten zijn jongens en meisjes

vanaf 16 jaar, die er leren zweefvliegen. Velen ervan stromen daarna door naar de Luchtmacht of de burgerlucht-

vaart.

Waarschijnlijk zullen ze in Ursel zijn met een sleepvliegtuig Piper L-21 Super Cub, en een gracieuze zwever

Grob Twin Astir.


Er komen op zijn minst weer twee Gazelle helikopters.


De laatste sprint is ingezet, en tot op het einde blijft er nieuws binnenvliegen.

Elke air show en fly-in is onderworpen aan verrassingen, positieve en negatieve.

Hou er dus ook rekening mee dat zowel het weer als technische aspecten allerhande roet in het eten kunnen

gooien, zeker in het eten van oldtimers.

Maar we gaan verder met aankondigingen.

Voor het eerst komen er Pilatus P-3 's, en dan nog twee.

Dit Zwitsers opleidingsvliegtuig werd geboren in 1953 en werd vooral gebruikt door militairen.

Het is een verre voorvader van de Pilatus PC-7 en PC-9, en dat is er met wat goede wil aan te zien.


Ook 2 De Havilland Chipmunks komen hun opwachting maken. Ook dit is een hoofdzakelijk militair gebruikt

toestel voor basisopleiding vlak na WO II, dat later zijn weg vond naar de burgerluchtvaart.

Weinigen weten dat er ook in onze Luchtmacht 2 aangekocht werden.


Er komt een tweede Antonov An-2: het exemplaar in de kleuren van de Poolse Luchtmacht dat ook verleden

jaar te zien was.


Eveneens bekend van vroeger is de Ercoupe 415, vooral wat concept betreft een buitenbeentje: het toestel

wordt bestuurd zonder pedalen. Voor meer uitleg verwijzen we naar de bladzijde in UA 2016.


De North American T-6 Harvard in de kleuren van de Belgische H-210 was al te zien op UA 2015.

Hij komt terug, met dank aan het Antwerpse Stampe & Vertongen museum van Dany Cabooter.








 













-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
geïnteresseerd om te sponsoren? Contacteer ons op Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien.

alt

alt


 
Doellandingen en Paasbrunch 2016 PDF Afdrukken E-mailadres
De paasbrunch ging zoals gepland door op 28 maart, maar het weer kon onmogelijk slechter zijn.
Daarom werd de competitie doellandingen uitgesteld tot 5 mei, en toen kon het weer onmogelijk beter zijn.
Alhoewel...het was schitterend, en aangenaam warm, maar de deelnemers voelden toch wel enige
turbulentie toen ze downwind vervoegden. Dus spotgemakkelijk werd het niet.
Lees meer...
 
Onze Evektors gedoopt en operationeel PDF Afdrukken E-mailadres
Onze tweeling is gedoopt op 28 augustus 2015.
OO-VMD en OO-VMA wegen bij de geboorte elk 356,25 kg en meten 5,98 m.
Onze voorzitter Jo Van de Woestyne gaf een inleidende speech.

alt

Lees meer...
 
VCU goes AVGAS UL91 PDF Afdrukken E-mailadres

                              alt


VCU gaat over op AVGAS UL91!.

Deze brandstof is loodvrij, dus milieuvriendelijker, en goedkoper dan 100LL.

Bovendien kan ze getankt worden i.p.v. 100LL en van MOGAS, en is ze perfect mengbaar

met deze andere brandstoffen.

Ze is door EASA goedgekeurd.

(100LL blijft beschikbaar bij onze vrienden van Aeroclub Brugge).


 
DOOP EN BBQ PDF Afdrukken E-mailadres
alt

Inschrijven kan via Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien. of in de vliegclub bij Annemie.


 
<< Start < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende > Einde >>

Pagina 2 van 8